Een week van cursus en olifanten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu Een week van cursus en olifanten - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

Een week van cursus en olifanten

Door: Dion en Carmen

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

14 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

We zijn weer een weekje verder, waarin we allebei een tweedaagse indroductiecursus hebben gehad, georganiseerd door Ready 4 Life. Tijdens deze tweedaagse kregen we een hoop informatie over de geschiedenis van Zuid Afrika. Over hoe het land is gekomen waar het nu staat. Over de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen en waarom die zo zijn. Want het beeld dat er blanken en zwarten zijn die elkaar niet altijd even aardig vinden, maar dat volgens de wet wel moeten omdat de apartheid is afgeschaft, is te simpel. En het beeld dat het door de vrijlating van Mandela en zijn latere presidentschap voor iedereen beter is geworden, is ook zeker te kort door de bocht. Want met name de coloured, zeg maar de halfbloedjes, zijn vaak het kind van de rekening geweest tijdens de strijd tussen blank en zwart. Voor de zwarten te blank en voor de blanken vaak te zwart. En wisten jullie dat er een wet is dat minimaal 90 procent van de werknemers van bedrijven zwart moet zijn! En dat coloured wordt gelijkgesteld met blank!? Je kunt je voorstellen wat dat voor consequenties heeft gehad voor blanke en coloured werknemers toen de wet van kracht werd. Bijkomend probleem was dat hoog opgeleide blanke/coloured werknemers werden vervangen door zwarte. In de praktijk een stuk minder opgeleid en degene die dat op papier wel waren beschikten met regelmaat over valse diploma's. Hierdoor zijn veel bedrijven in de problemen gekomen, met alle gevolgen voor de economie vandien.

De cultuur van coloured en zwart is ook duidelijk verschillend. Voor ons en vrijwilligers in het algemeen, goed om je sommige dingen te realiseren als je met mensen uit een bepaalde groep contact hebt. Wij werken in het coloured township Bettlesdorp. De omgangsvormen bij de coloured zijn allemaal net wat minder aan regeltjes op basis van cultuur gebonden dat die bij de zwarten, de Kosa. Dat maakt het werken voor ons gevoel wel wat makkelijker. En ondanks dat er bij het House of Resurrection geleefd wordt met de hand op de bijbel hebben we niet het idee dat we heel erg op hoeven te passen met wat we doen of zeggen.

Na onze succesvolle Family Battle van vorige week zijn we inmiddels gestart met de voorbereiding van een tweede editie op zaterdag 4 maart. Maar deze keer gaan we het samen met de oudste groep kinderen organiseren. Het wordt een dag met totaal zes workshops, variërend van taart bakken tot schilderen en dansen. En we gaan een rolstoelrace houden! Denver, een jongen van 17 jaar die in een rolstoel zit, kwam zelf met dat idee. Laat de anderen maar eens ervaren hoe hij door het dagelijks leven moet. Geweldig idee wat ons betreft.

Verder zijn we aan het onderzoeken of het (financieel) haalbaar is om een oude houten opslagloods om te gaan bouwen tot jeugdhonk voor de oudere kinderen. We hebben daarvoor inmiddels toestemming van de directrice. Maar deze schuur van ongeveer 3 x 6 meter staat vol met spullen. Gedeeltelijk rommel en gedeeltelijk nog bruikbaar. Maar ja, waar gaan we dat dan weer laten? Effe met een aanhangertje naar het stort is hier niet zomaar geregeld. En al het bruikbare materiaal moet worden verkocht. Maar aan wie en wie gaat dat regelen.....zucht......welkom in Afrika!

Bij het HORH worden mooie tassen gemaakt, waarvan we er twee tijdens onze veiling tegen opbod hebben verkocht. Inmiddels heeft Carmen haar eerste stapjes als tassen-coupeuse gezet. Ze hebben haar beloofd dat ze aan het eind van de rit haar eigen gemaakte tas mee naar huis kan nemen.

Afgelopen zaterdag zijn we met onze meiden naar het Addo Elephant Nationale Park geweest. En olifanten hebben we gezien. Op een zeker moment stonden er wel 300 bij elkaar rondom een waterpoel. Erg indrukwekkend hoor. Prachtige dieren! Het was die dag zo'n 42 graden in Addo. Luna verwoordde dat op haar manier: "ik heb echt heet bloed"........haha. Komende zaterdag gaan we met de winnende familie van de Family Battle op bezoek bij de pinguïn opvang in PE. Ook heel leuk.

Kortom, we houden het hier nog steeds prima vol en zien uit naar alles wat nog op ons pad gaat komen.

• 14 Februari 2017 - 21:05

Wil:

Hoi weer een heel verhaal.....jullie hebben un druk programma....maar jullie vergeten niet dat je ook met zijn allen moeten geniete.....filmpje olifanten hebben we gezien ....het waren er maar 2 volgens Luna

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016