Eindverslag voor vrijwilligersorganisatie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu Eindverslag voor vrijwilligersorganisatie - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

Eindverslag voor vrijwilligersorganisatie

Door: Dion en Carmen

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

29 April 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Omdat we met de vrijwilligersorganisatie hadden afgesproken dat we een eindverslagje zouden maken van onze ervaringen, ben ik vandaag achter de computer gaan zitten. Het regende toch...... W
Het was namelijk de eerste keer dat ze gezin hadden uitgezonden en zijn natuurlijk benieuwd naar onze terugkoppeling. Bij deze ook voor jullie te lezen.

"Meer dan een jaar geleden onstond ons idee om op zoek te gaan naar een mooie plek op de aardbol om als gezin vrijwilligerswerk te gaan doen. En nu hebben we het alweer achter de rug. We hebben een prachtige ervaring opgedaan Zuid Afrika en genoten van het land.

Al vrij snel kwamen we in contact met de mensen van de website van Vrijwillig Wereldwijd waar we onze wensen hebben voorgelegd. Een paar maanden vrijwilligerswerk doen in het buitenland, maar onze meiden van 2 en (toen nog) 4 jaar moeten mee! Ze 'verbonden ons door' met Jacco Wolters, directeur van vrijwilligersorganisatie Ready4Life in Zuid-Afrika. Het onderbrengen van een heel gezin was nieuw voor ze, maar hij dacht het juiste project voor ons te hebben gevonden; the House of Resurrection Children's Home in Port Elizabeth. Een woongemeenschap waar wezen en verstoten kids wonen en waarvan tweederde is belast met het HIV virus. De kinderen tussen de 5 en 18 jaar oud worden in zes families opgevoed. Een housemother heeft 24/7 gemiddeld zes kinderen in haar gezinnetje en is verantwoordelijk voor hun welzijn en opvoeding. Wij waren verkocht en vanaf dat moment stond ons leven in het teken van fundraising. Want we wilden graag ook financieel onze steentje bijdragen.

Wat maanden en heel wat fundraiser-activiteiten later stapten we eind januari met een behoorlijk gevuld potje geld op het vliegtuig. Heel spannend maar enorm opgewonden over alles wat we zouden gaan meemaken en doen. Ons nieuwe thuis werd een cottage naast een van de vrijwilligershuizen van de organisatie. We hebben ons op Villiers Road ontzettend thuis gevoeld en de meiden hebben aan onze buurjongetjes leuke vriendjes overgehouden. Het contact met de de andere vrijwilligers en studenten was erg gezellig wat het verblijf er nog wat aangenamer op heeft gemaakt.

Sterre en Luna gingen dagelijks naar de Bongolethu kleuterschool op het terrein van ons project en ondertussen hielpen we mee in het dagelijkse leven. Maar we hebben vooral veel energie en lol gehaald uit de organisatie van twee familiedagen, uitstapjes naar een hiphop dansschool, de schaatsbaan, een pinguïn opvang en de bouw van een jeugdhonk. Het werd zichtbaar op prijs gesteld. Er was genoeg voor ons te doen. Omdat de eigen kinderen allemaal buiten het terrein naar school gaan, hadden we vaak pas in de loop van de middag de mogelijkheid om wat met ze te doen. Dat was van de ene kant wel jammer, maar gevoelsmatig misschien wel beter. We hadden een leuke relatie met de kids, maar die ging niet te diep. Geen tranen met tuiten bij ons vertrek, maar wel waardering voor wat we hadden gedaan. Wij denken namelijk dat het voor deze groep kwetsbare kinderen niet goed is om steeds meer weer opnieuw extreem te hechten aan mensen (lees: vrijwilligers) die na een paar weken of maanden toch weer vertrekken. Die band moeten ze met hun housemother krijgen en daarbij hebben we met de organisatie van verschillende activiteiten geprobeerd te helpen. Het House of Resurrection is een prachtig project midden in het township Betlesdorp in het noorden van Port Elizabeth en was voor ons de ideale plek om onze droom te vervullen. We hebben in onze vrije tijd zoveel mogelijk in de Eastern Cape bekeken wat we konden. Een weekje ertussen uit om een deel van de Tuinroute te doen was een goede keuze. Even weer opladen.

Ons in Nederland ingezamelde geld hebben we zo wijs mogelijk besteed. We hebben elke cent in eigen beheer uitgegeven, dus weten precies waar het naartoe is gedaan. Een groot deel ervan hebben besteed aan de activiteiten en het jeugdhonk. Maar we hebben een deel ook rechtstreeks besteed aan kleding en schoenen voor een paar van de allerarmste gezinnen in Walmer township. Je loopt er zelf niet zomaar naartoe, maar samen met mensen die er vandaan komen kan het wel. En op die momenten hebben we pas echt ervaren wat het betekent als iemand echt niets heeft.

We hebben de kans gekregen onze droom als gezin met jonge kinderen uit te laten komen. Is het een aanrader? Dat is het zeker! Maar de voorwaarden moeten wel gunstig zijn. Een goede voorbereiding, onderdak op een goed adres, een relatief veilige omgeving, de juiste dagbesteding voor jezelf en je kinderen, de juiste mindset en last-but-not-least, flexibiliteit! Accepteer dat dingen anders gaan dan je had verwacht of gehoopt.

Tenslotte nog iets over fundraising, oftewel het inzamelen van geld voor  het project waar je gaat werken. Wij, zoals vele anderen,  zijn heel enthousiast en actief met succes met diverse projecten geld gaan inzamelen voor ons project. Geen seconde spijt van en we hebben het zeker goed besteed. Maar realiseer je dat je misschien net als ons wel ervaart dat je het geld ter plaatse aan andere doelen wilt besteden dan je vanuit Nederland had gedacht. Voor jou/jullie op dat moment een logische keuze, maar misschien wat lastig uit te leggen aan je sponsors en donateurs. Laat je daarom vooraf zo goed mogelijk informeren door mensen die de lokale situatie kennen. Doe geen beloftes aan sponsors waarvan je niet kunt garanderen dat je ze na kunt komen. En misschien het slimste.....houd de beschrijving van je goede doel als het kan zo algemeen mogelijk. Succes."

• 30 April 2017 - 17:23

Hans:

Een heel goed inhoudelijk eindverslag. Jullie kunnen trots zijn op wat je daar hebt gedaan én bereikt! Met beperkte middelen maar met een grote inzet. Proficiat dat 'jullie droom' is uitgekomen.PETJE AF!!!

• 02 Mei 2017 - 22:00

Carlijn Vd Sande:

hoi Carmen en Dion,
    wat een mooi verslag. Leuk om een samenvatting en jullie ervaringen te lezen. Geniet van de laatste daagjes en tot snel!
    groetjes, Carlijn

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016