De laatste loodjes... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu De laatste loodjes... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes...

Door: Dion en Carmen

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

20 April 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het is alweer een hele tijd geleden dat we aan verslagje hebben gemaakt en voor iedereen die er misschien nog steeds van wakker ligt: we hebben de muis nog steeds niet gevangen! Het is een gehaaide donder, die het voor elkaar krijgt de pindakaas van de klem te snoepen en het keer op keer overleefd.

Maar al met al zijn we al bijna aan het einde van ons avontuur in Zuid Afrika. Nog maar twee nachtjes slapen en dan zit het erop.

De rode draad was de afgelopen anderhalve week zonder twijfel het jeugdhonk in aanbouw. Zoals we al hadden aangegeven niet het project waar het allemaal meezit. Maar goed, langzaam maar gestaag zijn we gekomen tot een heel acceptabel bouwwerk van 6 x 6 meter, waar de kids ruimte genoeg hebben om rond te hangen, te biljarten en een potje te darten. Het is alleen ontzettend jammer dat wij door alle tegenslag het eindresultaat niet gaan zien. We hadden het graag zelf ingericht en officieel geopend. Maar voor een deel van de aankleding heeft Carmen al wel gezorgd. Ze heeft op een van de wanden een prachtig schilderwerk gemaakt, waar Nederland en Zuid Afrika bij elkaar komen. De twee vlaggen die elkaar ontmoeten bij een hart in het midden, waarin een zwart en een wit kind geschilderd is. Dit staat symbool voor het feit dat onze Esbeeks kinderen er samen mede voor hebben gezorgd (door de verkoop van de ansichtkaarten) dat we het jeugdhonk hebben kunnen bouwen. Onder het schilderwerk de slogan 'If you can dream it, you can do it' om de kids er blijvend aan te herinneren nooit de moed op te geven als ze iets echt heel graag willen. Afijn, kijk de foto er maar op na. De bouw viel bij enkele van de moeders zo goed in de smaak, dat ze er wel hun huis van wilden maken.....haha. Maar daarbij moeten we wel zeggen dat dit de moeders waren die nu nog met hun gezin in een lange gang in de hoofdbouw op het terrein wonen.

Vorige donderdag hebben we met een groep kinderen een tweede hiphop les gehad van dansleraar Alvaro. Super leuk. Zelfs zo leuk dat Alvaro afgelopen maandag naar het HORH is gekomen om nog een keer met ze te oefenen voordat ze de ingestudeerde dans aan de moeders lieten zien. En sterker nog......met een beetje geluk gaat hij de kids die écht willen leren dansen wekelijks les geven. Dat zouden we helemaal geweldig vinden.

Na de dansles zijn wij naar Kenton-on -Sea gereden, waar we een overnachting en een gamedrive hadden geboekt in Sibuya wildpark. We sliepen in een geweldige en megagrote cottage midden tussen het wild. In alle vroegte zaten Carmen en Sterre ingewikkeld in een dekbedje samen naar de opkomende zon en het wild te kijken. Onbetaalbaar!
Rond 09.00 uur vertrokken we met een bootje naar de plek waar onze gamedrive begon. Een paar uur genoten van de natuur en de dieren, waarbij een ontmoeting met een duo witte neushoorns wel het hoogtepunt was. Ze kwamen ons tegemoet op een pad dat te smal was om elkaar te passeren. Bij toeval stonden we echter precies op een plek waar de dieren via een kleine omleidingsroute vlak langs onze open Jeep konden passeren. Mooi hoor. Al met al een heerlijk uitstapje waar we de motor voor de laatste week even goed hebben opgeladen.

Het weekend was redelijk rustig met Carmen's verjaardag op zaterdag en eerste Paasdag op zondag. Aan het strand was een festival/braderie/kermis georganiseerd waar we lekker hebben rondgeslenterd. En tweede Paasdag......bouwen! En dat geldt ook voor de dagen daarna. Onze kids voor het laatst naar school en wij op de bouw.

Vandaag zijn we voor de laatste keer met buurvrouw Lulu een township in geweest om de gedoneerde schoenen uit te delen. Maar deze keer hadden we ook kleding bij. dat we van een deel van ons opgehaalde geld hebben gekocht. Het wordt hier namelijk winter koelt 's-avonds al flink af. Daarom twee dozen warme kleding verdeeld onder een aantal gezinnen waar de nood erg hoog is. . En als het aan Luna had gelegen nemen we minimaal één klein, zwart kindje mee naar huis. Bij elk gezin waar een baby in huis was wilde ze het vasthouden, knuffelen en niet te vergeten.........schoentjes geven. Of ze nou pasten of niet! Maar wat is het fijn om aan het eind van de reis nog een klein beetje verschil te kunnen maken.

Het zit er bijna op.......

• 22 April 2017 - 21:10

Ruud:

Bedankt voor jullie leuke berichtgeving. Heel erg leuk en voor jullie ongetwijfeld een geweldige ervaring.

Geniet van jullie vakantie in Mauritius.

Hartelijke groet uit een kil Nederland

• 23 April 2017 - 13:34

Stan Van De Sande (en Papa En Mama En Jasper):

hoi Sterre,
    wat leuk om jouw verhalen te lezen en de foto's te zien! Wat gaaf al die wilde dieren, wij gaan morgen bij de Beekse Bergen kijken naar een beetje 'wilde' dieren...
    Geniet nog van de laatste dagen zo ver weg in Zuid-Afrika, maar ik vind het ook wel weer gezellig en leuk als je weer terug bent op school!
    Lieve groetjes, Stan

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016