Een weekje er tussenuit - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu Een weekje er tussenuit - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

Een weekje er tussenuit

Door: Dion en Carmen

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

12 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Deze week hadden we een korte 'werkweek' want we hadden besloten er een weekje tussenuit te gaan. Op drie locaties boekten we totaal zeven nachten en vanaf donderdag zijn we op pad.

Maar voor het zover was moest de kinderen nog een paar daagjes naar school en wij aan het werk bij het HORH. Zoals we al eerder vertelden zit de klas van Sterre en Luna bomvol met 35 koters tussen de 2 en 5 jaar oud. Juffrouw Jolanda, 'geassisteerd' door haar werkloze stiefdochter, zwaait de scepter maar ze is eigenlijk meer politievrouw dan lerares. "No, don't do that....Listen.....Sit down....No fighting...!" Enz. Tot echte les komt het amper. De peuterafdeling telt echter twee fulltime hulpkrachten, maar die vinden hun telefoon en elkaars verhalen veel spannender dan het spelen met de dreumessen. Deze frustratie deelden we al her en der en het was nu ook bij de directrice terecht gekomen. Die kwam woensdag plots in de ochtend meekijken. Daarna vroeg de juffrouw aan Carmen of ze met de directrice had gesproken?Nope! Bleek het inderdaad al wel bij haar terecht gekomen te zijn. Ze dacht namelijk dat het een goed idee was dat een van de hulpkrachten de peuters zou gaan doen en de andere samen met een derde mevrouw de baby's. Dat zou inderdaad mooi zijn! Want om de juf wat te ontlasten had Carmen deze week al een paar keer een clubje kleine kleuters voor een uurtje mee naar buiten genomen. Konden zij lekker spelen en had de juf wat lucht.

Carmen heeft zich deze week ontpopt tot de gezondheidsgoeroe van het HORH. Een van de moeders klaagde dat haar lichaam 's-morgens zo moeilijk op gang kwam en die gaf ze wat oefeningen om de spieren en de gewrichten los te maken. Twee andere moeders en een stafmedewerker wilden wel eens weten wat voor gezond voedsel we allemaal in Nederland eten. Dus maakte Carmen een giga pan broccoli soep en verdeelde ze de inhoud. En ze vonden het nog lekker ook!

Elke dag krijgen de kinderen op het schooltje twee maaltijden. Het is niet te geloven, maar de 35 kids hebben dan samen de beschikking over 16 lepels. Delen dus. Omdat we dit toch echt te zot voor woorden vonden, hebben we 35 lepels gekocht en aan de juf overhandigd. Nou maar afwachten hoe lang het er 35 blijven...

Eerder deze week zaten we lekker buiten wat te drinken en wat te spelen met de meiden en de buurjongens. Zegt de jongste plotseling dat hij verliefd is op Sterre. Natuurlijk even op video vastgelegd, dat resulteerde in een leuk filmpje waar Sterre achter haar bewonderaar aanrent.

En dus sinds donderdag lekker er tussenuit. De eerste stop was Plettenberg, want daar hadden we twee weken geleden de schoenen van de meiden laten staan na het zwemmen met de zeehondjes. Toen door naar Knysna waar we een bezoekje brachten aan het Elephant Park. Een verrassend leuk uitstapje naar een olifanten opvangcentrum, waar je de dieren mocht voeren, ze mocht aaien en ze ook voor de gezelligheid een stukje met je opliepen. Toen naar onze eerste overnachtingsplaats, Wilderness. Leuke cottage aan de zee. In het Nationale Park hebben we een mooie wandeling gemaakt, de berg op naar een waterval. Op en neer 7,5 kilometer en onze stoere Sterre heeft alles, ja alles zelf gelopen en geklommen. Supertrots op haar. Maar ook de ukkepuk stiefelde al een heel behoorlijk stukje mee, hoor!

Zaterdagochtend brachten we een bezoek aan de wekelijks farmers- and craftmarket van Sedgefield. Een leuke combinatie van een koningsdagbraderie en een hippiemarkt op Ibiza. Het was er alleen wel bloedheet, maar dat mocht de pret niet drukken. Onze volgende stop, voor drie nachten, was Oudtshoorn. Daar zitten we nu in een hele mooie grote familiekamer met groot balkon en geweldig uitzicht op de omgeving. Gisteren na aankomst genoten van het weer en elkaar, beetje gezwommen en lekker uit eten geweest bij een restaurant met uitzicht op een meer met nijlpaarden.

En toen was het alweer zondag. Omdat we ook grote liefhebbers van grotten zijn, kon een bezoekje aan de Cango Caves niet ontbreken. Werkelijk prachtige grote ruimtes met ontelbare stalagmieten en stalagtieten. Nog een stop bij een mooie waterval en een paar uurtjes spelen in een speeltuin en zo vliegt de dag voorbij. En morgen wordt het Carmen's grote dag, want dan mag ze eindelijk op een struisvogel gaan rijden! Weer iets van haar bucket list...... En heeeel misschien gaan we nog zwemmen met grote krokodillen........

• 13 Maart 2017 - 10:04

Elshoogveld@hotmail.com E:

Wat zal de krokodil denken, ah hapklare brokken! Het kan ook niet dol genoeg, maar geniet ervan, en niet te zuinig.

• 13 Maart 2017 - 21:11

Hans:

Voor mij hebben jullie écht een weekje vakantie verdiend!!! Wat een heel 'andere wereld' daar. Prachtige foto´s met de olifanten; dat je ze zo dicht kunt benaderen. Maar jullie zijn wel een onverschrokken stel avonturiers. Hoe kun je straks wennen aan het burgerlijke bestaan? Ik ben reuze benieuwd naar een foto, of nog veel liever naar een videootje, van de rit op de struisvogel.

• 15 Maart 2017 - 00:20

Silke:

Weer fijntjes om te lezen! Xxxx

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016