Naar de ijsbaan, Iron Man en het jeugdhonk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu Naar de ijsbaan, Iron Man en het jeugdhonk - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

Naar de ijsbaan, Iron Man en het jeugdhonk

Door: Carmen en Dion

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

10 April 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vorige week zaterdag hebben we het winnende gezin van de tweede family Battle, het gezin van Noluthando, meegenomen naar de ijsbaan. Iets waar wij, Nederlanders, niet goed aan kunnen wennen is dat ze 2 uur later arriveerden en niet even een belletje naar ons doen. Carpe Diem....Maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Het was fantastisch. Uiteindelijk .... na uren....en een brakke rug.....konden alle kinderen schaatsen! Toen we aanstalten maakten om er een eind aan te maken wilde geen een van de kinderen stoppen met schaatsen. Kortom: actie geslaagd !
Wat het mede zo geslaagd heeft gemaakt is dat de "moeder" van het gezin zo leuk met deze kinderen om ging en ze aanmoedigde wanneer het moest en ze uitlachte wanneer daar ook ruimte voor was. Terecht kunnen we na 3 maanden zeggen dat zij de topmoeder van de House of Resurrection haven is !!!
En toch blijft het moeilijk om te zien dat veel van deze kinderen toch wel echt ziek zijn. Als je ze zo gewoon ziet is er niks aan de hand. Maar als je echt naar ze kijkt........heel verdrietig!

Zondag hebben we ook iets heel verdrietigs naar onze kinderen gedaan. We hebben ze om 4:45 uur uit bed gehaald omdat we heel graag de start van de Iron Man, de trithlon, wilde gaan. Natuurlijk hebben we verteld dat we dit voor hun deden omdat het heel erg leuk is voor hun !

En eerlijk is eerlijk het was fantastisch. Wat een sfeer. Sterre riep, schreeuwde en zwaaide naar iedereen om deze aan te moedigen. En ons Luna zat lekker bij mama in de draagzak op het gemakje alles te bekijken EN wakker te worden.

Maandag : vol gas voor het project jeugdhonk. Na veel tegenslagen, lees afspraken die niet nagekomen werden, lakse mensen, etc, is Dion afgelopen maandag met zijn maatje Edmond gestart met het bouwen van het jeugdhonk. Edmond is een soort opa Leo. Een zeer handige man dus die met niks alles kan maken. En aangezien Dion de laatste maanden thuis, in Nederland, veel met opa Leo heeft gewerkt, gaat dit nu prima door met Edmond in Zuid Afrika.
Ook hebben we iemand een paar dagen werk salaris gegeven door mee te laten helpen aan de bouw. Fijn om ook dit te doen....enerzijds omdat ons project dan sneller gaat en anderzijds omdat deze man dan ook weer een cent heeft om zijn gezin te voeden. Want salaris.... is toch wel een ding hier. Neem nou Christo. Een geweldige man die vlak bij ons in een township in een sjek met zijn gezin leeft. Werkt 5 dagen in de week. Maar dit op papier. Indirect aan zijn functie zit verbonden dat hij in de weekenden kinderen naar hun biologische familie brengt, klinieken bezoekt en of andere werkzaamheden. Dit doet hij voor E 150,- per maand. En dan terwijl een brood, een broccoli en een stukje vlees ook gewoon E 8,- kost ! En dan vraag je hem of het voldoende is? Tja, soms wel en soms niet.... afegelopen zaterdag heeft Christo vrijwillig meegeholpen met de bouw. Fijn om hem dan ook na het werk met een extraatje naar huis te kunnen sturen. En Edmond : die hebben we samen met zijn vrouw en kinderen een heerlijke braai gegeven.

Je wil eigenlijk iedereen wel iets geven. Zoals zojuist bij de cricket waar we de kinderen een clinic hadden aangeboden. Vervolgens haal ik ijsjes na afloop voor iedereen. Staan er in een keer 10 kinderen, met nauwelijks kleding aan en zonder schoenen bij "onze " HORH kinderen. Tja wat doe je dan..... idd: je koopt nog 10 ijsjes. Ook al waarschuwen ze je dat niet te doen. Maar wat leuk is het om die ukjes te zien genieten van een simpel waterijsje van nog geen 80 cent !

Wat we verder nog veel doen is vis vangen. Na het werk of gewoon nog even tussendoor een uurtje naar het strand. Sterre wil ze eten en Luna aait ze de hele tijd. Ze pakt ze uit de emmer en gaat ze aaien. Wat ontzettend trots zijn we op die twee geweldige meiden van ons. Ze spelen heerlijk met de andere kinderen en praten al best een woordje Engels. Van de week zei Sterre voor de eerste keer dat ze ook wel weer een keer terug naar Nederland wil maar dat het voorlopig nog prima is hier. En zo is het maar net, alleen verteld de tijd ons dat we nog maar minder dan 2 weken hier hebben. Dat wordt nog even knallen en genieten !!!

Veel liefs.

• 10 April 2017 - 20:44

Wilma:

Wat een ervaring voor jullie allen, dus over 2 weken komen jullie (al) naar huis, wat vliegt de tijd, pak nog wat mooie momenten!! Tot snel dus, x

• 10 April 2017 - 21:03

Anja:

Wat een mooi verhaal weer en wat vliegt de tijd! Ik kan bijna niet geloven dat jullie daar nog maar twee weken zitten. Geniet ervan met volle teugen!

• 11 April 2017 - 12:52

Hans:

Petje af dat jullie zó gemotiveerd blijven bij al die prachtige inspanningen.
    Lijkt mij dat je een andere kijk op 'het leven' hebt gekregen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016