High Tea, paarden en een open dag op school - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu High Tea, paarden en een open dag op school - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van DionCarmenSterreLuna Luijten / Tenbult - WaarBenJij.nu

High Tea, paarden en een open dag op school

Door: Dion en Carmen

Blijf op de hoogte en volg DionCarmenSterreLuna

29 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het uitdelen van de nieuwe schooluniformen in Walmer Townshp was dinsdag natuurlijk een hoogtepuntje, maar het was sowieso wel een leuk weekje.

We hadden afgelopen zaterdag namelijk een heuse High Tea! Deze was door het HORH georganiseerd en wij waren de gastvrouw en gastheer van een van de tafels. Dat hield in dat we tien gasten moesten binnenhalen a 100 rand per kaartje (ong. 7 euro) en we moesten zorgen voor de lekkernijen op onze tafel. We waren onze tien kaartjes (van de totaal 180) zo kwijt aan andere Nederlandse vrijwilligers en medewerkers van Ready4Life. Omdat we ook nog vijf kaartjes voor de tafel van stafmedewerkster Fragrance hadden verkocht, hielp zij ons met het bakken van allerlei lekkers. Natuurlijk was het een evenement om geld in te zamelen, meer specifiek voor 'onze' tien kids die zijn uitgekozen om in mei deel te nemen aan een groot karate-toernooi in Capetown. 19 van de kinderen gaan namelijk wekelijks op karateles. Het werd een leuke middag met een klein zwart randje want iemand reed tegen onze geparkeerde huurauto aan :-( Gelukkig was het een andere medewerkster van het HORH en meldde ze zich keurig. Wordt wel weer geregeld....

Maandagochtend zat Sterre vol smart te wachten op de meneer bij ons hek, zodat ze hem een stuk van de overgebleven taart van de High Tea kon geven. Helaas verscheen de man niet voordat we naar het project gingen, dus namen we de halve taart mee in de auto. We hebben daar een paar hardwerkende bouwvakkers heel blij mee gemaakt.

Zondag waren we onderweg naar het Seaview Lion Park, toen ons oog op een bord viel dat de weg naar een paardenrenbaan wees. Daar wilden we meer van weten, dus volgden we aangegeven route. Helaas waren er geen races gaande, maar we spraken we een trainer die ons de stallen liet zien. En niet zomaar een stal. Er stonden wel meer dan 250 ren paarden gestald ! Superleuk om weer even tussen de paarden te zitten en vrijdag gaan we naar de races kijken. De trainer nodigde ons uit om naar een race te komen kijken en om ons dan in contact te brengen met andere mensen van de renbaan. Dit omdat we samen met hem hebben besloten dat we volgende week, tijdens de paasvakantie, de kids van de HORH die zin hebben een middagje mee daar naartoe nemen.

Sowieso zijn we druk bezig om activiteiten voor de kinderen tijdens de paasvakantie te regelen. We nemen ze mee naar een professionele dansstudio en als het een beetje meezit krijgen ze een cricket-clinic. Ja, lach maar.......maar die sport is hier enorm populair hoor! En we hebben een opleidingscentrum aan de overkant van de straat, dus.......

Zondag hebben we dus weer even lekker dieren gekeken in een wildpark in de buurt van PE. Jammer genoeg lagen de leeuwen in ouderwets omhekte verblijven, waar ze overigens wel zeeen van ruimte hadden, hoor! De rest liep gewoon vrij rond.

Verder zijn we naar een soort jaarlijkse opendag van de lagere school van enkele van de kinderen geweest. Een paar van hen moest er een dans-optreden verzorgen en waren de koning te rijk dat we kwamen kijken. Was ook erg leuk om te zien. Er was speciaal een kermis, niveautje jaren '60, ingevlogen om het evenement op te leuken.

En de frustratie van de week is het nieuw te bouwen jeugdhonk. Dachten we eindelijk van wal te kunnen gaan, houdt het bedrijf dat een paar containers moet komen verplaatsen zich weer niet aan de afspraken. Oftewel, de containers staan er nog steeds (in de weg). Hopen echt dat het nog gaat lukken.....

Tenslotte hebben we buurvrouw Lulu nog blij gemaakt. Zoals al een keer verteld maakt zij knuffelbeertjes voor kansarme kids in het township. Carmen heeft haar meegenomen nar de winkel en getrakteerd op enkele tien tallen bolletjes wol. Die kan voorlopig weer vooruit.

• 29 Maart 2017 - 20:32

Wil:

Leuk weekje hoor....grtz uit beek

• 30 Maart 2017 - 08:03

Wilma:

Jullie weten er wel variatie in te houden, mooi om jullie te mogen volgen, succes en geniet van alles!!

• 31 Maart 2017 - 14:51

Wout, Carlijn, Stan En Jasper:

Weer even bij gelezen. Wat een ervaringen zeg, blijf genieten van deze bijzondere tijd! Leuk om jullie te volgen.
    Groetjes uit Esbeek.

• 05 April 2017 - 13:50

Nicole Van Spaendonk:

Dag Carmen, Dion Sterre en Luna

Nou dat klinkt allemaal erg gezellig en leuk.
    Moet je mij bij terug komst toch maar eens het spel cricket leren.

Hier begint de zon ook wat vaker te schijnen.

Sterre en Luna voor jullie misschien een nieuwtje maar de basisschool komt over ............ in de Kerk dus uiteindelijk krijgen jullie een nieuwe school.

Verder is er hier niet zoveel veranderd , al zag ik al wel weer wat nieuwe kindjes in de klas van Sterre.

Nog lekker genieten en mooie verhalen schrijven.

Groetjes Nicole, Hans en Pim

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Reizen met een goed doel ......

Hoi allemaal!
Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn.
Website:

Afscheid

20 April 2017

De laatste loodjes...

11 April 2017

De wijsheid van je kleuter en peuter !!!
DionCarmenSterreLuna

Hoi allemaal! Voor degenen die ons niet (zo goed) kennen, een korte introductie: wij zijn Dion (46), Carmen (35), Sterre (4) en Luna (2) en we wonen in het pittoreske Esbeek onder de rook van Tilburg. Al vele jaren koesteren we de droom een keer vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen en eindelijk is het er van gekomen! Tussen 22 januari en 22 april 2017 gaan wij namelijk als gezin vrijwilligerswerk doen in de stad Port Elizabeth in het zuiden van Zuid-Afrika! Ontzettend leuk, maar ook wel heel spannend. Via deze Facebookpagina willen we jullie op de hoogte houden van onze voorbereidingen, van onze bezigheden als we er eenmaal zijn en.....last but not least.....van onze activiteiten om geld in te zamelen voor het project waar wij aan de slag gaan: het House of Resurrection Haven Children's Home. Het House of Resurrection Haven (HORH) is een weeshuis waar twee derde van de kinderen erfelijk belast is met het HIV-virus. Hun moeders zijn gestorven aan AIDS. Ze wonen verdeeld over zes woningen op het terrein van het HORH. Per woning wonen ongeveer zes kinderen tussen 0 en 14 jaar oud samen met een zgn. housemother. Zij is verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van 'haar' kinderen en krijgt daar maandelijks budget voor. Kijk voor meer informatie over het HORH via de links onder dit bericht maar eens op hun website of Facebookpagina. Omdat het HORH voor een belangrijk deel afhankelijk is van giften, organiseren we enkele activiteiten om geld in het laatje te brengen. Hierover later meer! Houd deze pagina dus in de gaten om bij te houden wat we aan het doen zijn. Website: http://houseofresurrection.org.za/ Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ZIoXQShTk9U Facebook: https://www.facebook.com/www.houseofresurrection.org.za/ Vrijwilligersorganisatie: http://ready4life.org/nederland/ House of Ressurection Haven – House of Ressurection Haven Home Page The House of Resurrection Children’s Home is an NPO in Salsoneville Township near Port Elizabeth, South Africa. We offer a secure and sustaining… HOUSEOFRESURRECTION.ORG.ZA

Actief sinds 06 Nov. 2016